Az izraeli megszállás alatt álló Ciszjordániában egyre több palesztin fordul el a Coca-Colától, és inkább a Chat Cola nevű helyi italt választja. Az amerikai vállalatok elleni bojkott, amelyek Izraelt támogatják.
Az izraeli megszállás alatt álló Ciszjordániában egyre több palesztin fordul el a Coca-Colától, és inkább a Chat Cola nevű helyi italt választja. A piros doboz, amelyen ívelő fehér betűk láthatók, feltűnően hasonlít az amerikai kultikus ital logójához, és az elmúlt évben robbanásszerűen nőtt a népszerűsége. Az oka: sok palesztin dühös az Egyesült Államok Izrael iránti rendíthetetlen támogatására a Hamasszal folytatott háborúban a Gázai övezetben, és vásárlási szokásaikkal tiltakoznak.
„Senki sem akarja, hogy rajtakapják, hogy Coca-Colát iszik”, mondja Mad Asaad, a 21 éves Croissant House pékséglánc alkalmazottja Ramallahban, amely a háború kitörése után beszüntette a Coca-Cola értékesítését. „Most mindenki Chat Colát iszik. Ez egy üzenet.”
A Hamasz 2023. október 7-i támadása óta, amely kiváltotta Izrael pusztító katonai hadműveletét a Gázai övezetben, a palesztin vezette bojkottmozgalom Izraelt támogató vállalatok ellen lendületet kapott az egész Közel-Keleten. Az amerikai vállalatok, mint a McDonald’s, a KFC és a Starbucks, tavaly csökkenő értékesítési számokat tapasztaltak.
Ciszjordániában a bojkottok már két KFC-étterem bezárásához vezettek Ramallahban. De a fogyasztói harom legszembetűnőbb jele a Chat Cola hirtelen mindenhol jelenléte. A kereskedők a Coca-Cola dobozokat az alsó polcokra szorították, vagy teljesen kivették a kínálatból.
A Chat Cola nyeresége a Coca-Cola vesztesége „Amikor az emberek elkezdték bojkottálni, rájöttek, hogy létezik a Chat Cola”, mondja Fahed Arar, a Chat Cola vezérigazgatója az Associated Pressnek adott interjújában. A vállalat gyára a dombos Salfit városában található Ciszjordániában. „Büszke vagyok, hogy létrehoztam egy olyan terméket, amely felveszi a versenyt egy globális vállalattal.”
A háború alatt a „Vásárolj helyit” mozgalom növekedésének köszönhetően a Chat Cola értékesítése tavaly több mint 40 %-kal nőtt Ciszjordániában a 2023-as évhez képest. Bár a vállalatok a háború miatti adatgyűjtési nehézségek miatt nem tudnak pontos piaci részesedésekről beszélni, anekdotikus bizonyítékok arra utalnak, hogy a Chat Cola elkezdte megszerezni a Coca-Cola piaci részesedését.
„A Chat Cola régen niche termék volt, de most uralja a piacot”, mondja Abdulqader Azeez Hassan, egy Salfitban található szupermarket tulajdonosa, akinek hűtőszekrényei tele vannak a színes dobozokkal.
De a bojkott nem csak a Coca-Colát érinti, hanem a Coca-Cola franchise vállalat, a National Beverage Company palesztin dolgozóit is Ciszjordániában, hangsúlyozza a vezérigazgató, Imad Hindi. Az Egyesült Államok elnöke, Donald Trump követelése a palesztinok tömeges kiutasítására a Gázai övezetből, amelyet később ajánlásként fogalmaztak meg, tovább fokozta az anti-amerikai érzelmeket a régióban.
Libanonból, Jemenből, az Egyesült Államokból és Európából érkező rendelésekkel a Chat Cola most már a nemzetközi piacot is célba vette, mondja a PR-vezető, Ahmad Hammad. A vállalat francia kémikusokkal dolgozott együtt, hogy olyan ízt hozzon létre, amely szinte megkülönböztethetetlen a Coca-Coláétól – akárcsak a csomagolás. A Chat Cola citrom-lime italja is erősen hasonlít a Sprite-hoz.
2020-ban a National Beverage Company, amely a Coca-Colát forgalmazza Ciszjordániában, szerzői jogi sértés miatt perelte be a Chat Colát. A palesztin bíróság azonban a Chat Cola mellett döntött, mivel a dobozok tervezési különbségei elégségesek voltak ahhoz, hogy ne sértik a szerzői jogot.
Nemzetközi Adósnyilvántartás
Győződjön meg róla részletes adósellenőrzéssel, hogy pénzügyi előélete valóban tiszta és adósságmentes.