Az elektromos autók globális értékesítése áprilisban közel 30%-kal nőtt, de az USA lemarad. Kína és Európa vezet, míg Észak-Amerikában a Trump-vámok és zöldpolitikai bizonytalanság miatt csökkenés figyelhető meg.
A világ elektromos járművek (EV) eladásai közel 30%-kal nőttek áprilisban, miközben az Egyesült Államok lemaradást mutatott. Kína és Európa a piac legfényesebb pontjai lettek, míg Észak-Amerikában az eladások csökkentek, részben a Trump-kormányzat bevezetett vámjai és a zöldpolitikával kapcsolatos bizonytalanságok miatt.
A Rho Motion elektromos járművekkel foglalkozó kutatócsoport által közzétett adatok szerint áprilisban az elektromos és plug-in hibrid járművek globális eladása 29%-kal nőtt az előző év azonos időszakához képest. Az eladott elektromos járművek száma 1,5 millióra rúgott, ami 12%-os csökkenést jelent márciushoz viszonyítva.
Januártól áprilisig világszerte 5,6 millió EV került értékesítésre, ami 29%-os éves növekedést jelent. Charles Lester, a Rho Motion adatkezelője kiemelte:
"A vámtárgyalások uralják az elektromos járműipar vitáit, de csendben Kína és az EU hazai gyártói továbbra is erős teljesítményt nyújtanak és növelik piaci részesedésüket."
Európa eddig az EV-piac sikerhistóriája 2025-ben, a szigorúbb kibocsátási célok pedig gyorsították az áttérést az elektromos járművekre. Januártól áprilisig az eladások Európában 25%-kal, Kínában 35%-kal nőttek, míg Észak-Amerikában csupán 5%-os növekedést regisztráltak. Az egyéb régiókban pedig 37%-os volt az emelkedés.
Áprilisban Európa 35%-os, Kína 32%-os növekedést ért el, míg Észak-Amerikában 5,6%-os visszaesés következett be. A világ többi részén az eladások 51%-kal nőttek.
Christian Brand, az Oxfordi Egyetem közlekedés, energia és klímaváltozással foglalkozó professzora szerint "az elektromos járművek elterjedése gyorsul, de a politika, nem a technológia dönti el, ki vezet és ki marad le." Kína és Európa előre tör, míg az USA-t a politikai bizonytalanság és a Trump-kormányzat potenciális vámintézkedései lassíthatják.
Az előző elnök, Joe Biden adókedvezményeket vezetett be a tiszta energiaprojektek támogatására, így az amerikaiak akár 7500 dollárt is visszaigényelhetnek elektromos járművásárlás esetén. Ezek az ösztönzők azonban veszélyben lehetnek, mivel a republikánusok törvénytervezetben javasolták a támogatások megszüntetését 2026 végéig.
Kína ellenben további ösztönzőket vezetett be, hogy fellendítse az EV-értékesítést. A régi autót elektromosra vagy hibridre cserélők 20 000 jüan (2471 euró) támogatásban részesülnek.
Az USA 25%-os vámot vezetett be az importautókra és alkatrészekre, ami nehézségeket okoz a gyártóknak, annak ellenére, hogy a Trump-kormány enyhített a fémimportra vonatkozó többletvámok terhén. A globális ellátási láncokkal rendelkező autógyártókat továbbra is érintik a közvetett és közvetett költségnövekedések.
A Nemzetközi Energiaügynökség becslése szerint idén a világon értékesített autók több mint negyede elektromos lesz. Christian Brand professzor szerint azonban az átállás "inkább fokozatos fejlődés, mintsem gyors forradalom". Kiemelte, hogy az átmenet nem csupán a hajtásrendszerek cseréjéről szól, hanem az egész értéklánc, a karbantartási szektor és a töltőinfrastruktúra átalakításáról is.
Nemzetközi Adósnyilvántartás
Győződjön meg róla részletes adósellenőrzéssel, hogy pénzügyi előélete valóban tiszta és adósságmentes.