Az USA kikötői díjakat vezet be kínai hajókra, hogy fellendítse a hazai hajógyártást és csökkentse Kína dominanciáját. A díjak évente emelkednek, de enyhébbek, mint eredetileg tervezték. Kína szerint ez csak az amerikai fogyasztókat sújtja.
Amerikai portdíjak kínai hajókra – az USA új intézkedései
Az Egyesült Államok bejelentette, hogy október közepétől díjat vet ki kínai hajókkal szállított árukra. A lépés célja, hogy támogassa az amerikai hajógyártást és csökkentse Kína dominanciáját ezen a területen.
A díj mértéke kezdetben 50 dollár lesz tonnánként, majd évente 30 dollárral emelkedik a következő három évben. A kormány korábban ennél szigorúbb intézkedéseket tervezett, de végül enyhébb változatot hozott.
A kínai külügyminisztérium szóvivője szerint az új díjak „megemelik az árakat az amerikai fogyasztók számára”, és nem segítik az USA hajóiparának újjáéledését.
„Kína jelentős mértékben elérte dominanciáját, ami súlyosan hátrányos az amerikai vállalatok, dolgozók és a gazdaság számára”
– nyilatkozta az amerikai kereskedelmi képviselő (USTR).
A díjakat a hajók rakományának súlya, a szállított konténerek száma vagy a fedélzeten lévő járművek mennyisége alapján számítják fel. A tarifák érvényesek lesznek a kínai hajótulajdonosokra és üzemeltetőkre, különösen a Kínában épült hajók esetében.
Az üresen érkező hajók, amelyek például szenet vagy gabonát szállítanak, mentesülnek a díj alól. Ugyancsak kivételezett helyzetben vannak az amerikai és kanadai hajók, amelyek a Nagy-tavak kikötőit érintik.
A korábban tervezett, hajónként akár 1,5 millió dolláros díjjal szemben a végleges rendszer jelentősen enyhébb. Az USTR emellett elvetett egy olyan javaslatot is, amely a flottákban lévő kínai hajók számára vagy a jövőbeni megrendelésekre alapozott volna díjakat.
A szakértők szerint a bejelentés olyan időszakban érkezik, amikor a globális kereskedelem már így is zavart szenved a korábbi amerikai vámrendszerek miatt. Egy kereskedelmi csoport szerint egyes áruk, amelyek eredetileg az USA-ba szállítottak volna Kínából, most Európába kerülnek átirányításra.
Az amerikai vállalatok figyelmeztettek, hogy a díjak és vámok végső soron a fogyasztókat terhelik. Az elmúlt hónapokban az USA akár 245%-os vámokat is kiszabott egyes kínai árukra.
Marco Forgione, a Chartered Institute of Export & International Trade főigazgatója szerint a vámok „jelentős torlódást” okoztak az európai kikötőkben, különösen az Egyesült Királyságban. Az első negyedévben a kínai import 15%-kal nőtt az UK-ban és 12%-kal az EU-ban.
Sanne Manders, a Flexport logisztikai cég elnöke kiemelte, hogy a kikötői torlódások mellett a vámok is hozzájárultak a forgalmi problémákhoz. A nyári időszakban a kikötők hosszabb nyitvatartása enyhíthet a helyzeten, de a további áruáramlás Európa felé további nehézségeket okozhat.
Nemzetközi Adósnyilvántartás
Győződjön meg róla részletes adósellenőrzéssel, hogy pénzügyi előélete valóban tiszta és adósságmentes.